چه مانیتوری را انتخاب کنم؟ / مانیتور مناسب بازی

انتخاب یک مانیتور ممکن است بیشتر از علم به هنر شباهت داشته باشد ، اما درک فناوری پشت صفحه سخت نیست. یادگیری در مورد این فن آوری ها کلیدی برای انتخاب درست‌تر و رد کردن بعضی از آن‌هاست.

برای نمونه ، اعدادی مانند نسبت کنتراست و زمان پاسخ خاکستری به خاکستری مهم هستند ، اما همه چیز را بیان نمی‌کنند سایر مشخصات مانند تأخیر ورودی و عمق بیت رنگ نیز به همان اندازه مهم هستند. و گرچه یافتن یک مانیتور که بتواند این کار را انجام دهد به نوعی امکان پذیر است ، قیمت آن می تواند بسیار زیاد باشد. نمایشگرهایی برای بازی ، کار طراحی و جزئیات با وضوح بسیار بالا مناسب هستند ، اما ترکیب اولویت ها اغلب منجر به اشکال می شود. سریع ، رنگارنگ یا DPI بالا – هر دو مورد را انتخاب کنید ، اما مورد سوم برای شما هزینه دارد.

راهنمای ما برای بهترین نمایشگرها برای بازی های کامپیوتری توضیح می دهد که چرا این نمایشگرها برای بازی در وضوح بالا و فریم های بالا ایده آل هستند ، اما در جزئیات فناوری مانیتور عمیق نیست. در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد مانیتورها خواهیم پرداخت. وضوح تصویر ، نسبت ابعاد ، نرخ تازه سازی و تفاوت بین انواع صفحه مانند IPS ، VA و TN.

رزولوشن مانیتور

اگرچه ممکن است تمایل داشته باشید که بیشترین تعداد پیکسل را که می توانید انتخاب کنید ، ولی این بهترین راه حل برای یافتن یک نمایشگر ایده‌آل  نیست. وضوح بالاتر جزئیات بیشتری را ارائه می دهد اما برای اهداف بازی به کارت گرافیک سریعتر نیاز دارد و مقیاس بندی DPI ویندوز هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده است. نحوه استفاده از کامپیوتر و همچنین سخت افزار به تعیین وضوح و اندازه ایده آل برای انتخاب مانیتور مناسب کمک می‌کند.

نمایشگرهای LCD دارای رزولوشن Native هستند و بازیهای در حال اجرا  زیر آن کیفیت تصویر را به دلیل فرایند مقیاس گذاری بزرگنمایی تصویر ، کاهش می دهد. در این جا استفاده از رزولوشن‌های پایین توصیه نمی‌شود.

این روزها مانیتورهایی که رزولوشن کمتر از 1080p (1920×1080) داشته باشند به تدریج درحال کم شدن هستند.   1080p یا فول‌اچ‌دی مناسب بازی ها و فیلم هایی است که وضوح تصویر را هدف قرار می دهند و برای اکثر رایانه‌های شخصی به یک استاندارد تبدیل شده است. این یک مقیاس خوب است که کیفیت تصویر نسبتاً واضحی را در 24 اینچ و پایین ارائه می دهد و هنوز هم می توانید عملکرد عالی بازی را حتی با سخت افزار متوسط نیز داشته باشید.

اگر یک بازی را روی کارت گرافیک قدیمی (یا گرافیک آن بورد) انجام می دهید ، می توانید با رزولوشن پایین تر مانند 720p (1280×720)  اجرا کنید ، اما برای بلند مدت کارت گرافیک بهتری نیاز خواهید داشت. که بتواند 1080p را اجرا کند.

در حالی که مانیتورهای 1080p امروزه نقش مهمی در دنیای گیم دارند ، محدودیت هایی وجود دارد. اندازه صفحه نمایش بیش از 24 اینچ برای 1080p مناسب نیست ، زیرا تراکم پیکسل کم می‌شود و در  صفحه های بزرگتر تصویری نه چندان واضح را ایجاد می کند. کارهای غیر بازی از جمله طراحی و ایجاد محتوا نیز می توانند از وضوح بالاتر سود ببرند.

داشتن یک مانیتور با وضوح بالاتر می تواند افزایش چشمگیری در کیفیت کار ما داشته باشد. رزولوشن 2560×1440  درحال حاضر به یکی از محبوب‌ترین‌‌ها در میان مانیتورها تبدیل شده است . یک صفحه نمایش 27 اینچی 1440p تراکم پیکسلی بالاتری نسبت به نمایشگر 24 اینچی 1080p ارائه می دهد و همه چیز را واضح تر نشان می دهد. از همه مهمتر ، 77 درصد پیکسل بیشتر دارد. این بدان معنی است که شما فضای بیشتری برای مدیریت کارهای خود دارید. بعلاوه ، با کارتهای گرافیکی قدرتمند و فزاینده ، 1440p اکنون در پردازنده های گرافیکی میان رده و بالاتر قابل استفاده است.

1440p به عنوان بهترین گزینه برای کارهای گوناگون توصیه می‌شود. که برای طراحی ، کار حرفه ای و بازی عالی است. با نرخ بروزرسانی 144 هرتز این مانیتورها به یک گزینه ایده‌آل تبدیل می‌شوند.یادآور می‌شویم که برای بازی کردن ، حداقل یک کارت گرافیک GTX 1070 / RTX 2060 یا RX Vega 56 (یا معادل آن) لازم خواهد بود.

 

اگر بیشتر از این رزولوشن برویم, 4k یا 8k نیز برای نمایشگرها موجود هستند اما معمولا گزینه مناسبی برای بازی کردن نیستند و مجبور هستید از گران‌ترین کارت‌های گرافیک برای اجرای بازی‌ها استفاده کنید. همچنین استفاده از چند مانیتور هم گزینه خوبی است که برخی طراحان حرفه‌ای و گیمرها استفاده می‌کنند.

انواع پنل برای مانیتورها

اکثر قریب به اتفاق مانیتورها ، صفحه نمایش لپ تاپ ها و تبلت ها براساس فناوری TFT-LCD (Thin Film Transistor – Liquid Crystal Display) ساخته شده اند ، اما همه آنها مانند هم نیستند. LCD ها بر اساس نوع تقسیم می شوند و هرکدام نقاط قوت و اشکال خاص خود را دارند. در اینجا متداول ترین انواع ، به همراه مزایا و معایب هر یک وجود دارد.

TN

رایج ترین و کم هزینه ترین پنل های LCD بر اساس طرح های TN یا Twisted Nematic ساخته شده اند. از آنجا که صفحه های TN در مقیاس وسیعی ساخته می شوند و مدت زیادی از ساخت آنها گذشته است ، بسیار مقرون به صرفه هستند. بعضی فروشندگان تعداد زیادی مانیتور جذاب 27 اینچی 1080p با ویژگی های مناسب عرضه می‌کنند ولی تراکم پیکسلی و زاویه دید مناسب نخواهد بود.تمام LCD های TFT با عبور نور مانند LED از طریق یک جفت صفحه قطبی ، فیلتر رنگی و کریستال های مایع کار می کنند که وقتی جریان به آنها وارد می شود ، پیچ می خورند. هرچه جریان بیشتری اعمال شود ، بلورهای مایع بیشتر تاب می خورند و نور را مسدود می کنند. تنظیمات دقیق اجازه تولید تقریباً هر رنگ یا سایه را می دهد ، اما اجرای TN محدودیت هایی دارد.هر پیکسل در یک نمایشگر LCD از زیرپیکسل های قرمز ، سبز و آبی ساخته شده است. رنگ ها با مخلوط کردن میزان روشنایی متفاوت برای این پیکسل ها ساخته می شوند ، در نتیجه یک رنگ ثابت برای کاربر ایجاد می شود. مشکل TN استفاده گسترده از مدل 6 بیتی در هر کانال است ، به جای استفاده از 8 بیت در هر کانال در نمایشگرهای بهتر.

TN این نقص را از طریق FRC (کنترل نرخ فریم) ، یک ترفند پیکسلی که از رنگهای متناوب برای تولید یک سوم قابل درک استفاده می کند ، جبران می کند ، اما جایگزین ضعیفی برای تولید مناسب رنگ 24 بیتی است. هنگامی که با وارونگی و شستشو از زاویه دید باریک همراه شود ، وضعیت  TN در دنیای صفحه نمایش LCD مشخص می شود. با این حال ، TN یک مزیت دارد: زمان پاسخ. پاسخگویی نمایشگر بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می شود که برای تغییر پیکسل از یک حالت به رنگ دیگر ، اغلب به عنوان سرعت خاکستری به خاکستری یا GTG گزارش می شود. مقادیر پایین تر بهتر است و سالها پیشرفت TN منجر به سرعتهای سریع GTG شده است ، و بسیاری از این مانیتورها دارای پاسخ 1 میلی ثانیه یا 2 میلی متری هستند. همراه با نرخ های تازه سازی بالاتر از 144 هرتز و حتی 240 هرتز ، تعداد بیشتری از علاقمندان به ال سی دی TN مشتاق هستند که تجربه ای واضح و بدون تاخیر به خصوص برای بازی های اکشن را ارائه دهند.

IPS

IPS ، مخفف In-Plane-Switching ، برای غلبه بر کاستی های TN به عنوان یک فناوری نمایش طراحی شده است. صفحه های IPS همچنین از کریستال های مایع ، فیلترهای پلاریزه و فرستنده ها استفاده می کنند ، اما چینش آنها متفاوت است ، کریستال ها برای دید بهتر رنگ و اعوجاج نور کمتر تراز می شوند. علاوه بر این ، پانل های IPS معمولاً به جای رنگ 6 بیتی TN ، از عمق 8 بیتی در هر رنگ استفاده می کنند و در نتیجه برای هر رنگ 256 سایه کامل ایجاد می شود.

تفاوت ها بسیار قابل تامل است. در حالی که نمایشگرهای TN با زاویه کم عمق شسته می شوند و هرچقدر هم خوب کالیبره شوند ، هرگز با رنگ واقعی “پاپ” نمی شوند ، پنل های IPS دارای رنگ های غنی و درخشانی هستند که با مشاهده از کناره ها کمرنگ یا جابجا نمی شوند. علاوه بر این ، فشار دادن انگشت بر روی صفحه IPS باعث ایجاد اعوجاج نمی شود ، به همین دلیل آنها را برای برنامه های صفحه لمسی بسیار مفید می کند.

اگرچه به عنوان فناوری پیشرفته انتخاب غول هایی مانند اپل معرفی می‌شود ، اما حقیقت این است که صفحه های IPS هنوز دارای اشکالاتی هستند. صفحه های IPS به دلیل ساخت پیچیده‌تر و فرستنده های اضافی و روشنایی مورد نیاز برای هر پیکسل ، هزینه بیشتری نسبت به صفحه های TN خود دارند. خوشبختانه ، طی چند سال گذشته ، تولید و محبوبیت این مانیتورها موجب کاهش قیمت آن‌ها شد.

لازم به ذکر است مانیتورهای IPS زمان پاسخ‌دهی بیشتری در قیاس با مانیتورهای با پنل TN دارند و زمان پاسخ‌دهی آن‌ها معمولا بین 5 تا 8 میلی ثانیه است.

VA

در بین سرعت بالای TN و غنی بودن رنگ IPS ، یک فناوری سازشکارانه ، صفحه VA یا Vertical Align قرار دارد. VA و انواع آن (PVA و MVA ، اما نه AHVA) معمولاً از روش IPS با عمق رنگ 8 بیتی در هر کانال و یک طراحی بلوری استفاده می کنند که رنگ های غنی را تولید می کند اما تاخیر کم و سرعت تازه سازی TN را حفظ می کند. نتیجه یک صفحه نمایش است که از لحاظ نظری تقریباً به رنگ IPS و تقریباً سریع TN است. پانل های VA دارای چند کیفیت منحصر به فرد ، مثبت و منفی هستند. کنتراست بالاتری نسبت به صفحه نمایش IPS و TN دارند که غالباً به نسبت ایستایی 5000: 1 می رسند و در نتیجه سطح سیاهی بهتری ایجاد می کنند. انواع پیشرفته VA ، مانند صفحه MVA که توسط Eizo در Foris FG2421 استفاده شده است ، از 120Hz به طور رسمی پشتیبانی می کنند و تأخیر پیکسلی را در همان سطح یا بهتر از IPS ارائه می دهند. متأسفانه VA چند مشکل دارد که به سختی می توان از آنها چشم پوشی کرد.  تغییر رنگ و کنتراست شبیه TN است که با افزایش زاویه دید مشاهده می شود ، که می تواند پنل های VA را برای کارهایی که به بازتولید دقیق رنگ نیاز دارند ، انتخاب سختی کند.

برای گیمرها ، یک مشکل دیگر وجود دارد. در حالی که انتقال پیکسل از نور به تاریکی سریع است ، تغییر رنگ تیره تر دارای تأخیر بیشتری است که می تواند منجر به تاری شود. پنل های VA نیز ارزان نیستند. هنوز هم اگر بهترین نسبت های کنتراست موجود در فناوری LCD را می خواهید ، چیزی بهتر از یک صفحه MVA خوب نخواهید یافت.

OLED

سیل نوآوری در بازار مانیتورها هیچگاه پایان نخواهد یافت ، به طوری که تلویزیون در یک طرف و تلفن های هوشمند در سمت دیگر فناوری های جدیدی مانند صفحه های خمیده و پنل های OLED درجه دسکتاپ را ارائه می دهند که نوید دهنده سرعت ، کنتراست و رنگ فراتر از هر چیزی است که تاکنون دیده شده است.

دل صفحه نمایش OLED 30 اینچی UP3017Q خود را داشت  در سال 2017 ، اما پس از آن لغو شد. . ایسوس در سال 2018 یک PQ22UC 4k OLED 22 اینچی را نشان داد اما تاکنون برای خرید در دسترس نبوده است. متأسفانه تراکم پیکسل در آن ممکن است کمی بیش از حد عملی باشد. اما تلویزیون های HDTV مانند LG OLED65E8PUA اکنون موجود هستند و قیمت بالایی هم دارند.

 

مزیت اصلی فناوری OLED این است که می توان هر پیکسل را به صورت جداگانه کنترل کرد. و این می تواند رنگ ها و نمایشگر را سرزنده‌تر نشان دهد. واقع‌بینانه ، ما هنوز چند سال فاصله نداریم تا نمایشگرهای بزرگتر OLED مقرون به صرفه شوند. اما مزایای آن به حدی است که در بهترین هدست های VR منحصراً از پنل های OLED استفاده می شود که معمولاً با سرعت 90 هرتز کار می‌کنند. امیدواریم که شاهد صفحه نمایش بازی های کامپیوتری معادل این نمایشگرها از سال 2020 به بعد باشیم.

Refresh rates, motion blur & strobed backlights

بیشتر LCD های TFT-LCD از نرخ تازه سازی 60 هرتز پشتیبانی می کنند ، به این معنی که صفحه نمایش در هر ثانیه 60 بار بروزرسانی می‌شود. گرچه 60Hz ممکن است برای بسیاری از برنامه های دسکتاپ کافی باشد ، اما نرخ تازه سازی بالاتر مطلوب است زیرا تجربه روان تری در انتقال ویندوز ، تماشای فیلم و به خصوص هنگام بازی فراهم می کند. نرخ تازه سازی 120 هرتز یا حتی 144 هرتز به تنهایی برای بازی های بدون تار کافی نیست و بسته شدن این شکاف یکی از موارد تمرکز سازندگان نمایشگر در سال های اخیر بوده است. کارهای زیادی برای تکمیل نرخ تازه سازی بالا با ویژگی های اضافی به منظور کاهش بیشتر تاری حرکت انجام شده است. یکی از روشهای محبوب در مانیتورهای بازی ، وجود نور پس زمینه استوربد است که با قطع نور پس زمینه برای یک لحظه ، تاری ردیابی چشم را مختل می کند و یک تصویر پایدار مانند CRT ایجاد می کند. صفحه نمایش Strobed 120Hz نسبت به صفحه 144 هرتز بدون strobed بدون تاری است ، اما با لرزش در نور پس زمینه به وضوح می توان میزان روشنایی کلی تصویر را کاهش داد. کاربرانی که چشم های حساس دارند می توانند از خستگی چشم و سردرد ناشی از سوسو زدن نیز رنج ببرند.گیمرهای اکشن که به دنبال ورودی های دقیق و دقیق در سطح رقابت هستند ، بهتر است با نمایشگرهایی با حداقل منوهای روی صفحه ، پردازش تصاویر بدون پردازش تصاویر و فقط یک یا دو پورت ، ارائه شوند. این باعث می شود که سیگنال ویدئویی در کمترین زمان ممکن به اندازه گیری و پردازش سخت افزار مانیتور بپردازد و بدون تاخیر نمایش داده شود.خبر خوب این است که سخت افزار ها با عملکرد بالاتر به کاهش تأخیر ورودی کمک کرده‌اند و نمایشگرهای مدرن می توانند ورودی های متعددی را ارائه دهند در حالی که هنوز پاسخگویی عالی نیز ارائه می دهند.


از توجه شما به این مطلب سپاس‌گزاریم, با ما همراه باشید.

           گیمینگ پرشیا

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
0
دیدگاهتان را بگویید!x
()
x
error: Alert: Content is protected !!